• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5116 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۴ دي

همزمان با بزرگداشت سالروز شهادت سردار سليماني در منطقه به محل استقرار نظاميان امريكايي در عراق حمله شد

پژواك انتقام در گوش واشنگتن

شهاب   شهسواري

روز گذشته، در پي استقبال ميليوني مردم عراق از بزرگداشت سالروز شهادت سردار سليماني، در تهران، صنعا، كرانه باختري رود اردن و نوار غزه مراسم بزرگداشت دومين سالروز شهادت سردار سليماني برگزار شد. دو روز بعد از تجمع ميليوني شهروندان عراقي براي بزرگداشت دومين سالروز ترور شهيدان قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، فرماندهان عمليات ضدداعش در عراق و سوريه، رسانه‌هاي عراقي از حمله دو پهپاد مسلح به يك پايگاه هوايي در بغداد خبر داده‌اند كه نظاميان امريكايي در آن مستقر هستند. براساس گزارش‌ها ساعت 4 بامداد روز دوشنبه، دو پهپاد مسلح در حالي كه به پايگاه نظامي ويكتوري در بغداد نزديك مي‌شدند توسط سامانه‌هاي پدافند هوايي C-RAM عراق سرنگون شدند. مقام‌هاي امنيتي دولت عراق گفته‌اند كه در اين حمله به كسي آسيب نرسيده است. به نوشته رسانه‌ها تصاويري كه از لاشه اين دو پهپاد منتشر شده است، نشان مي‌دهد كه روي آنها عبارت «عمليات انتقام فرماندهان» (عمليات ثار القاده) درج و روي يكي ديگر از بال‌ها «انتقام سليماني» نوشته ‌شده است. دو سال پيش در چنين روزي، موشك‌هاي شليك شده از پهپادهاي امريكايي در فرودگاه بغداد خودروي حامل سردار قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، فرماندهان ارشد مبارزه عليه تروريسم در عراق و سوريه را هدف قرار دادند و اين دو فرمانده ارشد نظامي ايران و عراق را ترور كردند. ساعاتي پيش از انجام حمله پهپادي به پايگاه ويكتوري، درون فرودگاه بغداد، تعدادي از شهروندان عراقي مراسم روشن كردن شمع براي بزرگداشت ياد و خاطره شهداي مقاومت در محل يادواره اين دو شهيد در فرودگاه بغداد برگزار كرده ‌بودند. به گزارش رويترز، يك مقام ائتلاف موسوم به ضدداعش تحت رهبري امريكا در عراق گفته است كه بعد از فعال شدن سامانه‌هاي پدافند هوايي «دو پهپاد بال ثابت بدون هيچ‌گونه سانحه‌اي، سرنگون شده‌اند.» در بيانيه‌اي كه توسط مقام نظامي امريكايي منتشر شده است، اين حمله، به‌رغم حضور علني نظاميان در اين پايگاه هوايي نظامي درون فرودگاه بغداد، «حمله‌اي خطرناك به يك فرودگاه غيرنظامي» توصيف شده است. تا لحظه تنظيم اين گزارش هيچ گروهي مسووليت اين حمله را برعهده نگرفته است. به گزارش پايگاه خبري روزنامه بغداد اليوم، يك منبع امنيتي به اين روزنامه گفته است كه از دو پهپاد سرنگون شده يكي در نزديكي ميدان مشق پايگاه نظامي و ديگري در نزديكي اقامتگاه افسران عراقي در اين پايگاه سقوط كرده‌اند. اين منبع امنيتي به بغداد اليوم گفته است كه هر دو پهپاد حامل مواد منفجره بوده‌اند. حمله پهپادي به محل حضور نظاميان امريكايي در بغداد، همزمان با دومين سالروز ترور سردار شهيد قاسم سليماني و سه روز بعد از آن رخ مي‌دهد كه موعد خروج كامل واحدهاي رزمي نظاميان خارجي از خاك عراق فرا رسيد. هر چند به گفته مقام‌هاي ارشد عراقي ديگر هيچ واحد رزمي خارجي در عراق حضور ندارد و نظاميان خارجي در خاك اين كشور تنها با هدف آموزش و مشاوره با ماموريت مستشاري در پايگاه‌هاي عراقي استقرار يافته‌اند، اما منتقدان دولت، به ويژه گروه‌هاي نزديك به حشدالشعبي، امريكا را به فريبكاري متهم مي‌كنند. در حال حاضر 2500 نظامي امريكايي در خاك عراق مستقر هستند و هيچ تاريخ مشخصي براي خروج آنها در عراق مشخص نشده است. هفته پيش ژنرال كنت مك‌كنزي، فرمانده گروه تروريستي سنتكام (فرماندهي ارتش امريكا در منطقه مركزي كه توسط وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران گروه تروريستي شناخته مي‌شود) اعلام كرده ‌بود كه 2500 نظامي باقيمانده امريكايي همچنان به «عمليات» ادامه مي‌دهند.

تجاوز مجرمانه و نقض آشكار حاكميت عراق
قاسم الاعرجي، مشاور امنيت ملي عراق، به مناسبت دومين سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سليماني و ابومهدي المهندس و همراهان‌شان، در صفحه توييتر خود، بار ديگر اين جنايت را تجاوز آشكار به حاكميت ملي عراق دانست. به گزارش فارس، اين مقام ارشد عراقي نوشت: «در دومين سالروز حادثه فرودگاه بين‌المللي بغداد (كه بي‌شك تجاوزي مجرمانه و نقض آشكار حاكميت عراق بود) و با توجه به شرايط كشورمان و منافع ملت، ‌بايد در مواجهه با چنين حوادث سهمگيني حكمت و عقلانيت و صبر در پيش گرفت.» قاسم الاعرجي در توييت ديگري با تاكيد بر نقض حاكميت عراق و اقدام خلاف اصول بين‌المللي در جريان ترور شهيدان قاسم سليماني و ابومهدي المهندس نوشت: «رحمت و بهشت جاويدان براي شهدا باد. شهادت گواراي‌تان باد ‌اي فرماندهان پيروزي.» نهاد رياست‌جمهوري عراق هم روز دوشنبه با صدور بيانيه‌اي ياد و خاطره فرماندهان شهيد سپهبد قاسم سليماني، فرمانده پيشين نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ابومهدي المهندس، معاون پيشين سازمان الحشدالشعبي عراق را گرامي داشت. در بيانيه نهاد رياست‌جمهوري عراق آمده است: «در دومين سالگرد شهادت فرماندهان پيروزي، حاج ابومهدي المهندس معاون رييس سازمان الحشدالشعبي و سردار بزرگ ايران حاج قاسم سليماني از ايستادگي دليرانه اين دو قهرمان با احترام ياد مي‌كنيم. كساني كه در شرايط سخت و از همان ساعات اوليه با حمله وحشيانه داعش و نقشه‌هاي شوم آنها مقابله و روح گرانقدر خود را فدا كردند تا از سرزمين مقدسات در برابر پليدي تروريست‌هاي كوردل محافظت كنند.» اين بيانيه با ستايش از اراده عراقي‌ها و نيروهاي مسلح اين كشور در نبرد با گروه تروريستي داعش با فتواي جهاد كفايي مرجع عاليقدر ديني آيت‌الله العظمي سيستاني و حمايت و پشتيباني همسايگان و دوستان عراق در اين راه افزود كه آنها توانستند هيمنه تروريسم را در هم بشكنند و داعش را شكست دهند و منطقه و جهان را از شر آن حفظ كنند.
هك شدن دو رسانه اسراييلي
 همزمان با تحولات در عراق، در دومين سالروز شهادت سردار قاسم سليماني، حساب كاربري يك شبكه تلويزيوني اسراييلي در توييتر و وب‌سايت يك روزنامه اسراييلي هدف حمله هكرها قرار گرفتند. بر اساس اين گزارش‌ها، در ساعات ابتدايي روز دوشنبه، حساب كاربري شبكه تلويزيوني معاريو و پايگاه خبري روزنامه جروزالم پست هك شدند و تصاويري با محتواي انتقام از شهادت سردار سليماني در آنها به نمايش گذاشته شد. در پستي كه در صفحه توييتر شبكه معاريو و صفحه اول روزنامه جروزالم پست منتشر شده است، تصاويري ويديويي از يك رزمايش اخير موشكي جمهوري اسلامي ايران و هدف قرار گرفتن ماكت تاسيسات هسته‌اي ديمونا در كنار پوستري با نوشته «ما نزديك به شماييم، آنجايي كه فكرش را هم نمي‌كنيد» منتشر شده است. همزمان با اين رويدادها شبكه العربي قطر، تصاويري اختصاصي از هك شدن دوربين‌هاي امنيتي ساختمان روزنامه اورشليم پست رژيم صهيونيستي منتشر كرده است. براساس گزارش شبكه العربي اين كار توسط گروهي از هكرها به نام «قاصم»انجام گرفته است، اين اتفاق همزمان با هك شدن حساب‌هاي كاربري روزنامه‌هاي معاريو و اورشليم پست در توييتر صورت گرفت.
بزرگداشت شهيد سليماني در يمن

مراسم بزرگداشت دومين سالگرد شهادت سردار سليماني و ابومهدي المهندس به پاس قدرداني از خدمات اين دو شهيد به محور مقاومت در صنعا برگزارشد.يمني‌ها شهادت حاج قاسم سليماني را سرآغاز مرحله جديدي در محور مقاومت مي‌دانند كه روز به روز انسجام بيشتري پيدا مي‌كند. به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، محمد احمد الغليسي از رهبران انصارالله، بزرگداشت شهادت حاج قاسم سليماني در يمن را به معني اتحاد و برادري دو ملت يمن و ايران و همه كشور‌هاي مقاومت در منطقه دانست و افزود: «ما، همه شهداي مقاومت را شهداي يمن مي‌دانيم.» حسن الصعدي، عضو دفتر سياسي انصار‌الله گفت: شهيد قاسم سليماني روحيه جهادي بالايي داشت و به مسائل امت اسلامي از جمله مظلوميت مردم يمن اهتمام خاصي داشت. او همواره مساله يمن را از مهم‌ترين مسائل امت اسلامي مي‌دانست.» حسن الحمران، رييس مساله فلسطين در انصارالله هم گفت: «به امريكايي‌ها مي‌گوييم گمان نكنند با ترور شهيد سليماني به اهداف خود رسيده‌اند آنها بايد بدانند با خون شهيد سليماني درخت امت اسلامي آبياري مي‌شود و از دل آن ميليون‌ها قاسم سليماني رشد مي‌كند.» يوسف المداني، از رهبران انصارالله بهاي خون شهيد سليماني را اخراج امريكا و رژيم صهيونيستي از منطقه دانست و افزود: «مردم در كشور‌هاي حوزه مقاومت از جمله يمن، فلسطين، سوريه و عراق هميشه به شهداي خود وفادار خواهند ماند.» در اين مراسم يمني‌ها، ضمن تجديد پيمان با شهيد سليماني به خاطر نقش و موضع وي در حمايت از مردم يمن تاكيد كردند خون شهيد سليماني‌ها به پايان حضور امريكا در منطقه منجر خواهد شد.
بيانيه كميته‌هاي مقاومت فلسطيني
 همزمان با ديگر نقاط منطقه، روز گذشته شهروندان فلسطيني در كرانه باختري و نوار غزه هم بزرگداشت سالروز ترور شهيد سليماني را برگزار كردند. فلسطيني‌ها با برافراشتن تصاوير سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني در ميادين و خيابان‌هاي نوار غزه، دومين سالگرد شهادت سردار سليماني به دست تروريسم دولتي امريكا را گرامي داشتند و به سردار قدس اعلام وفاداري كردند. به گزارش ايرنا، يوسف الحساينه، از اعضاي دفتر سياسي جنبش جهاد اسلامي گفت: «برافراشتن تصاوير شهيد قدس حاج قاسم سليماني در محورهاي اصلي غزه، پيام وفاداري مقاومت و ملت فلسطين به كساني است كه جان خود را براي قدس و فلسطين فدا كرده و مي‌كنند.» وي تاكيد كرد: «ما بهترين وفاداران به خون پاك سردار سليماني هستيم كه راه قدس را پيمود و هميشه از مقاومت حمايت كرد.»
محمد البريم (ابومجاهد)، مدير دفتر رسانه‌اي كميته‌هاي مقاومت فلسطين در گفت‌وگويي به مناسبت دومين سالگرد شهيد قاسم سليماني خاطرنشان كرد: شهيد قاسم سليماني براي تمامي آزادگان و بزرگان در سراسر جهان نماد شجاعت و پيروزي است. به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: «شهيد قاسم سليماني الگو و نمادي از نمادهاي مقابله با زورگويي و اقدامات قلدرمآبانه صهيونيستي و امريكايي است.» محمد البريم همچنين تصريح كرد: «شهيد قاسم سليماني، فرمانده بزرگ خطر بزرگي را براي موجوديت رژيم صهيونيستي ايجاد كرده و سد و سپري در قبال اقدامات طمعكارانه و طرح‌ها و نقشه‌هاي امريكايي براي تسلط بر ملت‌هاي امت اسلامي و غارت ثروت و منابع آنها و نابودي توانمندي‌هاي آنها بوده است.» وي اظهار كرد: «نقش اين شهيد بزرگ در حمايت از مساله فلسطين و مقاومت، بر تلاش و جهاد براي نابودي رژيم صهيونيستي و پاكسازي و ريشه‌كن كردن آن از اراضي فلسطيني تاكيد دارد.» محمد البريم همچنين تاكيد كرد: «شيوه و طرح شهيد فلسطين، پرشور، پرهيجان و روشن باقي خواهد ماند و با وجود هروله محور عادي‌سازي روابط با رژيم اشغالگر و سر خم آوردن درقبال دشمن صهيونيستي، پيروزي محقق مي‌شود.» وي ادامه داد: «ملت فلسطين و مقاومت قهرمانانه آنها به خون شهيد قاسم سليماني و يارانش وفادار باقي خواهد ماند و ما بر عهد و پيمان خود براي قدم برداشتن در مسير قدس تا تحقق آزادي آن و بازگشت به سرزمين فلسطين وفادار باقي خواهيم ماند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون